Hvis eleven kan se at deres butik får kunder, enten som besøgende eller betalende kunder vil der være en motivation til at lære hvordan de kan udvikle deres forretningskoncept.
Især vil jeg anbefale at eleverne bruger en Blogspot blog, som er den gratis mulighed der er nemmest at gå til. (Bemærk at i Blogspot kan man også få google reklamer under fanen ”tjen penge”, men at den kræver at eleverne er mindst18 år) Dette kræves ikke af partner-ads, hvor alle reklameaftaler er en aftale mellem den konkrete butik og annoncøren.
Brug evt. emu som har et udemærket undervisningforløb om at starte en virksomhed.
Med denne type projekt bliver det meget synligt hvilket socialt netværk den enkelte elev har. Dette bør være en overvejelse som kan indtænkes positivt. Blandt andet derfor mener jeg ikke at man kan sætte indtægt som et parameter i bedømmelse af projektet. I såfald vil man som underviser risikere at belønne familieforhold eller en amoralsk adfær og ikke elevens evne som iværksætter.
Alt indtægt fra siden den første måned, (som ikke kan henvises til egne køb) er usædvaneligt godt. Normalt vil det tage måneder at få en læserskare der er stor nok til at få reklameklik.
Bedømmelseskriterier kan være.
Konceptet
Er der en rød tråd
Kvalitet af indhold
Har siden værdi (Create Value)
Liv på sitet
Antal besøgende
Udvikling over tid
Er der kommentarer?
Markedsføringstricks
Kan man findes på google?
Er der en bevidst strategi i forhold til at optimere søgning.
Hele pointen i ”10 minutters butik” er at eleverne skal se at det tager tid og meget arbejde at opbygge en virksomhed. Men at alle kan gøre det.
Desuden vil man skabe et projekt som bliver nemt for eleven at tage med hjem, og et projekt som ikke vil være surt at lave lektier i. Hvis de gør det godt vil det skabe en (lille) stabil ekstraindtægt for eleven.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar